Klasa 2 BSI Klasa 2a BSI

Branżowa Szkoła I stopnia klasa 2, 2a BS – Zajęcia praktyczne.

Temat: Stosowanie zasad kultury osobistej i form grzecznościowych podczas kontaktu z gościem i przełożonym w różnych okolicznościach.

Kultura osobista człowieka to coś więcej niż grzeczne i uprzejme postępowanie względem innych. Składają się na nią różne postawy, które dla niektórych są oczywiste, bo przyswoili je wraz z wychowaniem, inni zaś muszą się ich po prostu nauczyć. Kultura osobista to zasady dotyczące prowadzenia rozmowy w towarzystwie, witania się, spożywania posiłków czy nawet dobór adekwatnego do sytuacji ubioru. Do czego mogą się przydać zasady dobrego wychowania i jak o nie zadbać? Tego dowiecie się z poniższego materiału, który przeczytajcie a szczegółowo omówimy go sobie podczas wspólnej lekcji on line, treść znajduje się również w czerwonym podręczniku str.46 -48.

Zwroty grzecznościowe.

 PROSZĘ – stosujemy wszędzie, wyrażając swoją akceptację i zgodę np.: „proszę obejrzeć”, „proszę dotknąć”, „proszę skorzystać”. Można też nakazać coś zrobić – „zrób to proszę”.

 DZIĘKUJĘ – to zwrot szczególnie przyjemny. Dziękujemy za uprzejmość, towarzystwo, przysługę, podanie czegoś, za komplement, pomoc, dziękujemy za zachowanie, oceny itp. „Dziękuję” stosujemy również, gdy chcemy grzecznie odmówić. Słowem „dziękuję” kończymy zebrania, spotkanie itp.

 PRZEPRASZAM – używamy nie tylko wtedy, gdy czujemy się winni, ale za wszelkie niedogodności, nieporozumienia, pomyłki, przeoczenia, gdy nawet niechcący naraziliśmy kogoś na fatygę, wprowadziliśmy w błąd. To słowo pozwala zwrócić się do nieznajomego i o coś spytać.

Dzień dobry – zwrot używany na przywitanie.

Do widzenia – zwrot używany na pożegnanie.

Savoir-vivre – czyli ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, kindersztuba; znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.

Savoir-vivre na co dzień

Zgodnie z przyjętymi zasadami osoby młodsze kłaniają się pierwsze starszym, mężczyźni – kobietom. Osoby wchodzące do pomieszczenia (hotelu, windy, lokalu) witają się pierwsze. Warto wiedzieć, że podobne zasady obowiązują także na schodach – idący w górę wita pierwszy schodzącego w dół, ale ważny jest tutaj również wiek i płeć (osoba młodsza wita starszą, mężczyzna – kobietę).

Uwaga! – Na powitanie należy zawsze odpowiedzieć.

Uwaga! Do widzenia mówi ten, kto odchodzi. Nie wypada osobie pozostającej pożegnać wcześniej osobę odchodzącą. To nieeleganckie zachowanie może być odebrane jako nietakt.

Temat: Przestrzeganie etykiety zawodowej.zawodowej oznacza:
• okazywanie szacunku współpracownikom (gestami, słowami, zachowaniem);
• przestrzeganie czasu pracy (punktualności) i dotrzymywanie zobowiązań;
• umiejętność dzielenia stosunków prywatnych od służbowych;
• zachowanie dyskrecji, poszanowanie prywatności (unikanie tematów prywatnych);
• okazywanie uprzejmości zarówno wobec przełożonych jak i podwładnych, a w szczególności wobec interesantów;
• okazywanie szczególnego szacunku osobom starszym;
• okazywanie przez mężczyzn szacunku kobietom:

  • mężczyzna nie powinien siedzieć, gdy kobieta stoi obok;
  • rozmawiając z kobietą mężczyzna, nie trzyma rąk w kieszeniach;
  • mężczyzna, witając się, powinien wstać i pierwszy kbaniać się kobiecie (również kobiecie, która jest jego podwładną);
    • dostosowanie ubioru do pełnionej funkcji, sytuacji, pory dnia; elegancja stroju oznacza zachowanie umiaru; elegancja w pracy wyklucza wszelką ekstrawagancją w ubiorze (obowiązuje zazwyczaj uniform powszechnie przyjęty w danym zakładzie pracy).

Przykłady uniformów znajdziesz w czerwonym podręczniku na str.48 zobacz, a następnie w zeszycie ćwiczeń wykonaj następujące zadania str.36 ćw.7 i 8, a kto jeszcze nie projektował uniformu czyli ćw.9 zachęcam do zabawy.

Efektami swojej pracy pochwalicie nam się.

Jolanta Jyż –jolanta.jyz@interia.pl

Aleksandra Kot –olamar@interia.pl

Dla osób chętnych prezentacja (3.3), polecam

Zasady savoir – vivre obowiązują nie tylko pracowników hotelu. Dobre wychowanie powinno towarzyszyć również gościom hotelowym. Obejrzyj prezentację:)

https://prezi.com/k7_ajm-gixb2/savoir-vivre-goscia-hotelowego/

Related posts

Leave a Comment

Skip to content